Relacja z job shadowing budownictwo
W ramach job shadowing dla kierunku technik budownictwa Ewa Kroll, Maria Wiszmańska i Sławomir Skrzyński odbyli 40-godzinny staż branżowy w przedsiębiorstwie Edil Rinnova di Semeraro Giuseppe we Włoszech. Jego celem było podniesienia kompetencji zawodowych poprzez kontakt z naturalnym środowiskiem pracy.
Zaplanowane cele odbycia job shadowing nauczycieli w przedsiębiorstwie budowlanym we Włoszech obejmowały:
– zapoznanie i doskonalenie umiejętności w planowaniu i organizacji prac remontowych, renowacyjnych, modernizacyjnych i wykończeniowych,
– poznanie nowoczesnych technologii w budownictwie stosowanych w przedsiębiorstwie,
– poznanie rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych stosowanych w pracach renowacyjnych i wykonywaniu izolacji przeciwwilgociowych,
– poznanie nowych technologii związanych z retencją wód opadowych na terenach o dużych spadkach,
– wzrost umiejętności w porozumiewaniu się w języku angielskim z pracownikami firmy.
Szkolenie branżowe nauczycieli budownictwa odbyło się w przedsiębiorstwie specjalizującym się w pracach remontowych i konserwatorskich, które miały miejsce w zabytkowej części miasta Martina Franca. Jest to wyjątkowe miasto w Apulii, nazywane stolicą baroku. Prace renowacyjne trwają tu nieustannie od kilkunastu lat.
Na budowie zapoznaliśmy się z organizacją stanowisk pracy i metodami zabezpieczeń przy pracach na wysokości podczas renowacji elewacji zabytkowych domów. Podziwialiśmy umiejętności zawodowe pracowników budowlanych, odnawiających z dużym pietyzmem ozdobne elementy fasad i wnętrz średniowiecznych domów mieszkalnych.
Wszystkie prace renowacyjne w Apulii wykonywane są pod ścisłym nadzorem architektów i konserwatorów zabytków. Wielkie wrażenie zrobił na nas przepych już odnowionych elewacji z barokowymi fantazyjnymi zdobieniami, wyrafinowanych rzeźb, okazałych portali i rzeźbionych kamiennych balustrad.
Zapoznaliśmy się szczegółowo z organizacją prac remontowych i renowacyjnych polegających na wykonywaniu napraw i uszczelnień ścian i powierzchni starych tynków na elewacjach i wewnątrz domów.
Zapoznaliśmy się również z nowoczesnymi metodami osuszania średniowiecznych murów i ze stosowanymi narzędziami i materiałami. Uczestniczyliśmy w nadzorowaniu prac tynkarskich wykonywanych ręcznie z tradycyjnych materiałów, zgodnie z dyrektywami konserwatora zabytków.
Zwiedziliśmy również teren budowy budynków mieszkalnych usytuowanych na zboczu wzgórza, gdzie zainstalowano nowoczesny system odprowadzania nadmiaru wód deszczowych. Polegał on na zamontowaniu na gruncie płaskiej konstrukcji stworzonej z przestrzennych modułów z tworzywa sztucznego.
Ciekawym wydarzeniem było zwiedzanie pomieszczeń podziemnej średniowiecznej olejarni odrestaurowanej przez właściciela firmy budowlanej, w której odbywaliśmy staż.
W czasie pobytu we Włoszech korzystaliśmy również z programu kulturowego przygotowanego przez włoskiego partnera i poznaliśmy ciekawe miejscowości i ich zabytki.
Jednym z najciekawszych było miasteczko Alberobello. Na terenie tej miejscowości znajduje się około 150 domków Trulli. Domki te budowane były tradycyjnie bez zaprawy murarskiej, aby można było je rozbierać i odbudowywać w krótkim czasie. Brak zaprawy miał na celu uniknięcie płacenia podatków, gdyż taką budowlę władze budowlane uznawały za niewykończoną.
Odbyliśmy także wycieczkę do klimatycznego i przepięknego Monopoli i Locorotondo. Miasteczka te mają zabudowę barokową, a budynki mieszkalne i gmachy reprezentacyjne są wybudowane z białego wapienia i marmuru. Są to miejscowości ulubione przez turystów z całego świata.
Odbyliśmy również wycieczkę do miasta portowego Taranto oraz do Bari, nazywanego „Esencją włoskiego miasta” z powodu gęstwiny charakterystycznych urokliwych wąskich uliczek. W Bari odwiedziliśmy imponujący grobowiec królowej Bony w bazylice Św. Mikołaja.
W podsumowaniu można stwierdzić że osiągnięte zostały wszystkie założone cele job shadowing we Włoszech nauczycieli branży budowlanej, a w szczególności:
- zapoznanie się ze sposobem funkcjonowania włoskiego przedsiębiorstwa budowlanego,
- zaznajomienie się z technologiami stosowanymi w budowlanych firmach włoskich,
- poszerzenie wiedzy i umiejętności zawodowych z budownictwa oraz podwyższenie aspiracji zawodowych i osobistych,
- podniesienie poziomu umiejętności w zakresie języka angielskiego w komunikacji z mieszkańcami i pracownikami firm budowlanych,
- zdobycie wiedzy dotyczącej architektury miast w regionie Apulii.
Obserwacja pracy na budowach i możliwość czynnego uczestnictwa w różnych pracach budowlanych bardzo wzbogaciło wiedzę i doświadczenie zawodowe nauczycieli. Dlatego wskazane jest nadal organizować mobilność nauczycieli w celu ciągłego podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych oraz pogłębiania umiejętności porozumiewania się w językach obcych.