Relacja z job shadowing – architektura krajobrazu

W ramach job shadowing dla kierunku technik architektury krajobrazu Magdalena Bugajska, Aneta Brodowska i Bogumiła Kujawa odbyły 40-godzinny staż branżowy w przedsiębiorstwie Florovivaistica Pinto Nicola we Włoszech. Jego celem było podniesienia kompetencji zawodowych poprzez kontakt z naturalnym środowiskiem pracy.

W czasie job shadowing zapoznałyśmy się z zasadami dotyczącymi działania przedsiębiorstwa, poznałyśmy nowoczesne metody aranżacji wnętrz ogrodowych, m.in. propozycje mebli ogrodowych, donic, pojemników, figur ogrodowych i fontann. Poszerzyłyśmy również wiedzę na temat aranżacji roślinnych w zabudowie zabytkowej jak również gatunki roślin ozdobnych stosowanych w ogrodach włoskich. Staże umożliwiły nam poznanie nowych standardów europejskich dotyczących rozwiązań w projektowaniu ogrodów prywatnych i publicznych. Poznałyśmy  nowe trendy we florystyce oraz nowoczesne rozwiązania ekologiczne w architekturze krajobrazu.

Podczas stażu rozwinęłyśmy umiejętności doboru nowoczesnych maszyn i sprzętu do poszczególnych etapów prac w obiektach architektury krajobrazu, począwszy od prac związanych z plantowaniem terenu, zakładaniem rabat, nawierzchni, poprzez nasadzenia, kończąc na pracach pielęgnacyjnych. Planowałyśmy i organizowałyśmy prace związane z urządzaniem i pielęgnacyjną obiektów architektury krajobrazu,  a także kontrolowałyśmy wybrane etapy prac pielęgnacyjnych/konserwacyjnych. Firma Florovivaistica Pinto Nicola posiada rozległy teren, na którym znajduje się szkółka roślin ozdobnych, oferująca bogaty wybór gatunków i odmian roślin ozdobnych, m.in. drzewa iglaste i liściaste, krzewy oraz rośliny zielne. Posiada również mnogi asortyment roślin doniczkowych, zarówno sukulentów, krzewinek, jak i gatunków sezonowych. W okresie naszego stażu dominowały cyklameny, które były często wybierane przez klientów firmy do obsadzeni donic. Kontrolowałyśmy również jakość materiałów szkółkarskich. Staż dał nam możliwość poznania nowoczesnych technik i technologii wykorzystywane we włoskich przedsiębiorstwach branży architektura krajobrazu. Szczególną uwagę w odwiedzonym przez nas regionie zwraca się na skuteczne nawadnianie ogrodów z powodu ich specyficznego położenia na terenach o dużym spadku. Odwiedziłyśmy wiele obiektów architektury krajobrazu, takich jak parki, skwery, aleje, ogrody, w których miałyśmy możliwość podziwiania różnorodności stylów aranżacyjnych. Nasze zainteresowanie wzbudziły również aranżacje w zabytkowej zabudowie miejskiej, w której powierzchnie ulic i chodników pokrywały płyty kamienne, a mimo to architektom udało się zagospodarować tereny zielone w robiący wrażenie sposób, dominowały tam różnego rodzaju donice i gazony obsadzone pięknymi kompozycjami roślinnymi.

Dzięki mobilności wszyscy uczestnicy mieli możliwość doskonalenia znajomości języka angielskiego poprzez porozumiewanie się z włoskimi przedsiębiorcami i ich pracownikami, a także poprzez konwersacje w języku angielskim na temat doświadczeń zawodowych i aspektów życia codziennego.

Doskonaliłyśmy również kompetencje organizacyjne i kierownicze takie jak: określanie priorytetów, umiejętność planowania pracy, umiejętność zorganizowania stanowiska pracy oraz wykonania robót zgodnie z procedurami.

Wzrosły również nasze kompetencje komunikacyjne dzięki pracy w zespole międzynarodowym i nawiązaniu kontaktów wielokulturowych.

Miałyśmy również możliwość poznania walorów przyrodniczych i architektonicznych regionu Apulia. Spróbowałyśmy też produktów regionalnych, nasz zachwyt wzbudziły wspaniałe sery produkowane tradycyjnymi metodami oraz sezonowane wędliny, które były specjlnością tego regionu Włoch. Zwiedziłyśmy piękne miasta południowych Włoch, m.in. białe miasteczko Alberobello z charakterystycznymi domkami trulli, nadmorskie Monopoli z przepiękną plażą. Odwiedziłyśmy również miasta portowe Taranto i Bari. Obserwacja pracy w przedsiębiorstwie Florovivaistica Pinto Nicola w Martina Franca i możliwość czynnego uczestnictwa w różnych pracach ogrodowych bardzo wzbogaciło wiedzę i doświadczenie zawodowe nauczycieli. Dlatego wskazane jest  nadal organizować mobilność nauczycieli w celu ciągłego podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych  oraz  pogłębiania umiejętności porozumiewania się w językach obcych.